Skäktefallet, Halleberg

skaktefallet_pangfoto_se_U7A0041

Ibland kan jag undra hur många bilder fotografer har tagit  på vissa speciellt populära motiv om man skulle summera samtliga bilder tagna där. Skäktefallet vid foten av Halleberg, i närheten av Vargön, är just en sådan plats. Kan det vara tiotusen, hundratusen eller möjligen miljoner bilder tagna där? Jag har varit vid vattenfallet ett otal tillfällen men det var länge sedan nu jag var där senast och därför var det ett kärt återseende igår då det blev en kort tur dit direkt efter jobbet.

Hela dagen hade varit mulen men yr.no hade lovat sol en timme innan solen skulle gå ner. Det var fortfarande gråmulet när jag parkerade bilen inte långt från fallet. Efter ett klädombyte och en fin promenad var jag framme vid fallet. Blåsipporna blommade fortfarande och regnet dagen innan hade fyllt på fallet med vatten. Ännu hade inte solen visat sig och jag började tvivla så smått på yr. Men efter att jag fotograferat en liten stund var det precis som om yr viftade med en trollstav och vips sken solen på berget med fallet.

Dovhjort

dovhjort_betar_pangfoto_se_U7A9956

Dovviltet tar nu för sig av det nya spirande gräset precis som den här hjorten gör. Att ta en bild på en vild betande dovhjort tidigt på våren likt denna kan vara mycket tidskrävande. Ofta går hjortarna tillsammans i stora grupper. Vid det här tillfället var dovhjortarna cirka trettio stycken och det innebär sextio vakande ögon. Dessutom är det inte så länge sedan jakten avslutades vilket gör dem mer skygga än längre fram på året innan jakten åter tar sin början. Gruppen med hjortar höll till på en äng. Jag kunde från en granplantering ta bilder på håll och den bästa bilden tycker jag blev en med förgrund i form av en stenmur samt tre hjortar i linje. Helst hade jag velat få med mer av stenmuren men då hade inte hjorten längst bort i bild rymts inom bilden.

Solen var på väg ner och min tanke var att kanske hjortarna går mot den delen av ängen som sist är solbelyst. Dovviltet, precis som jag, är nämligen väldigt förtjusta i solens värme. Därför gjorde jag en kringgående rörelse. Ut ur granplanteringen med ännu mer barr i nacken än förut samt över ett berg för att komma till bortre sidan av ängen. Där fanns en brant i vilken jag kunde kamouflera mig och sedan sätta på mig mitt stenansikte för att smälta in i miljön så väl som möjligt. Sedan var det bara att vänta och hoppas på turen. Efter en halv timme såg det glädjande nog ut som om djuren var på väg åt mitt håll. Jag fick vänta ytterligare en timme innan de lååååååååååångsamt hade betat sig fram till mitt gömställe.

De senaste veckorna har jag spenderat tre hela dagar, då menar jag från morgon innan soluppgång ända tills solen gått ner, i dovviltets marker och att jag fick dessa bilder känns som en god utdelning. Även om djurfotografering är tidskrävande så spelar det inte så stor roll eftersom jag njuter av att vistas ute i naturen. Dessutom tar jag även landskapsbilder när jag fotar djur.

dovhjort_tre_pangfoto_se_U7A9909

Ramsvik, Bohuslän

ramsvik_sjobodar_pangfoto_se_U7A9703

Helst ska det vara molnfritt, klar luft, mörkt och ingen måne när man fotograferar landskapsbilder för att få en fin stjärnhimmel som bakgrund. Vid detta tillfälle var det mycket klart men en måne någonstans mellan halv och full. Tack vare månljuset kunde jag gå omkring på klipporna utan tänd pannlampa eller ficklampa vilket var en mycket speciell känsla. Nackdelen med månljuset är att det lyser upp himlen och gör stjärnorna mindre synliga. Dessutom är det svårt att fotografera mot månen. När jag tog bilden hade jag månen snett bakom mig. Exponeringstiden är trettio sekunder vilket är i längsta laget men jag ville ha tillräckligt skärpedjup samt hinna belysa stora delar av motivet med en stark ficklampa. Annars vill jag helst ha en exponeringstid på högst femton sekunder för att stjärnorna ska se ut som punkter och inte som korta streck på himlen. Om man förstorar upp bilden kan man se att stjärnorna har rört sig. Efteråt ökade jag exponeringen i Camera Raw och gjorde bilden ljusare än hur det var i verkligheten.

Bohuslänskt berg

ramsvik_spegelbild_pangfoto_se_U7A9530

När jag fotograferar vissa typer av spegelbilder, som till exempel ovanstående motiv, vill jag få fram en målerisk effekt. En helt blank vattenyta ger en alltför tydlig reflexion och för mycket rörelse gör bilden för suddig. Det är givetvis subjektivt hur stor effekt man tycker bäst om. Jag försöker invänta rätt fotograferingstillfälle det vill säga när vattenytan rör sig lagom mycket. För att inte lämna alltför mycket åt slumpen tar jag många bilder som jag sedan kan välja bland.

Vildsvin (Wild Boar)

vildsvin_pangfoto_se_U7A9394

Efter ett antal veckor med grått väder sken så äntligen solen från en blå himmel idag. Jag var ute i skogen från morgon till kväll trots att ljuset egentligen var lite för starkt för fotografering mitt på dagen men det var så härligt. Vildsvinen verkade också trivas i den värmande solen.

Uddevallabron

uddevallabron_pangfoto_se_U7A9362

De senaste veckorna har bjudit på mulet väder och grått ljus. Betong kan göra sig bra under sådana förutsättningar. Med detta i åtanke gjorde jag en fotograferingstur till Uddevallabron under veckan som gick och tog en del bilder.

Kvistrumsbron i Munkedal

Kvistrumsbron_med_ljusare_trad_crop_pangfoto_se

Bilden på Kvistrumsbron är skapad med en teknik som kallas “light painting”. Jag tog många bilder vid samma fotograferingstillfälle och belyste olika delar i motivet med hjälp av en ficklampa. Sedan sammanfogade jag bilderna i ett bildbehandlingsprogram och valde de delar jag ville använda från respektive bild. Totalt har jag lagt samman elva bilder.