Igår åkte jag en sväng med bilen på morgonen och fotograferade rådjur. Klockan ringde 03:45 och efter 20 minuter satt jag i bilen. Strax utanför Uddevalla dök det första rådjuret upp, en liten bock med basthuden kvar på hornen. Så fort jag såg den tryckte jag på knappen för sidorutan, med anledning av att rutan väsnades när den åkte ner, behövde den vara nere innan elbilen stod still och bilen var helt tyst. Jag stannade bilen så att bocken syntes i ett gatt mellan högt gräs. Jag placerade bocken ungefär enligt tredjedelsregeln och skippade skogen i bakgrunden till förmån för gula smörblommor i förgrunden. På så sätt fick jag gula blommor både framför och bakom honom.

Efter ytterligare ett par kilometer dök nästa modell upp. Det var en get med en stor gravidmage. Hon stod också på en äng med smörblommor och jag valde att placera djuret i ena hörnet av bilden och på så sätt göra bilden lite mer intressant och inte så statisk.

Sedan körde jag ungefär en mil innan en fin bock stod snyggt i högt gräs. Några rådjur syntes på vägen dit men de stod långt från vägen. Alldeles intill vägen växte en del buskar och det fanns en öppning där rådjuret syntes bra. Jag placerade bocken nästan mitt i bild med oskarpa buskar som ramade in den på vänster och höger sida. Jag var annars beredd på att försöka fota genom buskaget, ifall det inte funnits en öppning, vilket ibland kan bli intressanta bilder. Svårigheten då är att lyckas få skärpa på ett djur genom växtligheten. Dessutom vill jag helst att minst ett öga ska synas tydligt.

I slutet av bilturen blev det även en bild på en morgontrött häst vars grå färg matchade fasaden på en fint sätt.

Väl hemma igen blev det först frukost och sedan sängen.










































































